Τρίτη 15 Ιουλίου 2008

THE LAST LECTURE


(σε δική μου ελεύθερη μετάφραση:
«Έχω ένα μηχανικό πρόβλημα.
Ενώ σε γενικές γραμμές είμαι σε καταπληκτική φυσική κατάσταση, έχω δέκα όγκους στο συκώτι μου και μου απομένουν μόνον λίγοι μήνες ζωής.
Είμαι πατέρας τριών μικρών παιδιών, και παντρεμένος με τη γυναίκα των ονείρων μου. Κανονικά θα έπρεπε να λυπόμουν τον εαυτό μου, αλλά αυτό δε θα έκανε καλό ούτε στην οικογένειά μου ούτε σε μένα.
Έτσι, αναρωτήθηκα πώς να περάσω τον πολύ περιορισμένο χρόνο που μου απομένει;
Η ευνόητη απάντηση είναι να είμαι μαζί τους, και να τους φροντίζω. Όσον καιρό μπορώ ακόμη, χαίρομαι από βάθους καρδίας το κάθε λεπτό μαζί τους, και ταυτόχρονα μεριμνώ για όλες τις λεπτομέρειες που θα κάνουν τη διαδρομή τους προς τη μελλοντική ζωή χωρίς εμένα πιο εύκολη.
Το λιγότερο προφανές είναι να διδάξω τα παιδιά μου όλα αυτά που θα τους δίδασκα τα επόμενα είκοσι χρόνια. Είναι πολύ μικρά για τέτοιες συζητήσεις.»

Όταν διάβασα τις παραπάνω γραμμές από την εισαγωγή του βιβλίου στο σαλονάκι του βιβλιοπωλείου Public στην πλατεία Συντάγματος, δε χρειάστηκε δεύτερη σκέψη. Αυτό ήταν σίγουρα ένα βιβλίο που θα έπρεπε να διαβάσω.
Και είχα απόλυτο δίκιο.
Ο καθηγητής Πληροφορικής, Αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή και Σχεδιασμού στο Carnegie Mellon University, Randy Pausch, γράφει ένα βιβλίο όπου μας διδάσκει όλους τι σημαίνει, κουράγιο, αγάπη για τη ζωή, αισιοδοξία, σκληρή δουλειά, πραγματοποίηση των παιδικών μας ονείρων, αγάπη, φροντίδα για τους άλλους.
Μόλις έμαθε πως ο καρκίνος στο πάγκρεας του προκάλεσε μεταστάσεις, αντί να αρχίζει να μεμψιμοιρεί, αποφάσισε να δώσει μία τελευταία διάλεξη στο περίφημο πανεπιστήμιο που δίδασκε, για να χαρίσει σε βίντεο μερικές συμβουλές προς τα παιδιά του. Από αυτές όμως ωφελούμαστε όλοι.
Ένα βιβλίο που χρειάζεται να διαβάσουν όχι μόνον οι συνάδελφοί του μηχανικοί και οι φοιτητές πληροφορικής, αλλά κάθε γονιός και ειδικά κάθε δάσκαλος.

(Διάβασα το βιβλίο στη βρετανική του έκδοση
Randy Pausch & Jeffrey Zaslow (2008) The Last Lecture. London: Hodder & Stoughton
ΙSΒΝ 978-0-340-97773-6)

σχετικοί ιστότοποι:
η προσωπική του ιστοσελίδα
http://download.srv.cs.cmu.edu/~pausch/

η ιστοσελίδα του εκπαιδευτικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Κάρνεγκι Μέλον που διδάσκει προγραμματισμό σε τρισδιάστατο περιβάλλον (για μαθητές λυκείου και φοιτητές)
http://www.alice.org/

το παραπάνω πρόγραμμα για μαθητές γυμνασίου
http://www.alice.org/kelleher/storytelling/index.html

η βιογραφία του στη
http://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Pausch

η συγκλονιστική «τελευταία διάλεξη» που έδωσε στο Κάρνεγκι Μέλον στις 18/9/2007, στην οποία βασίστηκε το βιβλίο
http://download.srv.cs.cmu.edu/~pausch/

Δεν υπάρχουν σχόλια: