Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2008

Sharp Objects





«Το να πω ότι πρόκειται για καταπληκτικό πρωτόλειο μυθιστόρημα είναι πράγματι λίγο. Είναι μια ανελέητα τρομακτική οικογενειακή ιστορία. Έπιασα τον εαυτό μου να τρέμει από φόβο στις τριάντα τελευταίες σελίδες, αλλά ήταν αδύνατο να σταματήσω να τις γυρνάω. Μετά, αφού έκλεισα τα φώτα, η ιστορία παρέμεινε στο μυαλό μου σαν ένα φίδι διπλωμένο μέσα σε μια σπηλιά που έβγαζε το ανατριχιαστικό του σφύριγμα.»

Αυτά έγραψε ως κριτική του βιβλίου ο Stephen King. Δε γινόταν φυσικά να μην το αγοράσω μόλις το ψάρεψα σε μια βόλτα στον Παπασωτηρίου.

Η Gillian Flynn, κριτικός τηλεόρασης στο περιοδικό Entertainment Weekly, έχει για ηρωίδα (την Καμίλ Πρίικερ) μια αστυνομική συντάκτρια σε μια δεύτερης κατηγορίας εφημερίδα του Σικάγου, η οποία στέλνεται από το αφεντικό της να γράψει ρεπορτάζ για δύο δολοφονίες μικρών κοριτσιών στην κωμόπολη Wind Gap στο Μιζούρι. Δεν πρόκειται για σεξουαλικό έγκλημα. Το κορίτσια κακοποιήθηκαν με αλλόκοτο τρόπο. Τους αφαιρέθηκαν όλα τα δόντια, μετά το στραγγαλισμό τους. Ο δολοφόνος ήθελε να τις τιμωρήσει για κάτι.
Η Καμίλ φτάνει στη γενέτειρά της και προσπαθεί να βγάλει άκρη ρωτώντας αστυνομικούς, και κατοίκους της περιοχής. Ταυτόχρονα ξανασκέφτεται τη ζωή της στην Wind Gap πριν να φύγει για το Σικάγο, τις φίλες της, τους παλιούς της γκόμενους, αλλά κυρίως τη δική της ζάπλουτη οικογένεια και ιδιαίτερα τις σχέσεις της με τη μητέρα της. Όσο ερευνά την υπόθεση και την προσωπική της ζωή αρχίζει να ανακαλύπτει πολλά φοβερά μυστικά που όλοι τριγύρω της θέλουν να μείνουν θαμμένα. Θα αντέξει άραγε μέχρι τέλος να φτάσει στην αλήθεια που κρύβεται πριν από τους φόνους; Μήπως η απόγνωσή της θα τη σπρώξουν να αρχίσει πάλι να χαράσσει το ίδιο της το σώμα με αιχμηρά αντικείμενα όπως όταν ήταν έφηβος;

Το μυθιστόρημα μοιάζει με αστυνομικό, αλλά είναι μάλλον περισσότερο κοινωνικό, μια ακτινογραφία της ζωής σε μια μικρή επαρχιακή πόλη του αμερικάνικου νότου, με πρωταγωνιστές κυρίως τις γυναίκες στους διάφορους ρόλους που αναγκάζονται να παίξουν: προκλητικά ή ντροπαλά κοριτσόπουλα, αγχωμένες εργαζόμενες, φεμινίστριες, «τρελαμένες» μητέρες... Με τη ματιά όμως μιας γυναίκας συγγραφέως.

Στην έκδοση που διάβασα, για πρώτη φορά είδα σε μη σχολική έκδοση μυθιστορήματος, σημειώσεις για τον αναγνώστη (σ. 324-328) όπου εκτός την περίληψη του έργου, λίγες πληροφορίες για τη συγγραφέα και συστάσεις για περαιτέρω διάβασμα, υπήρχαν επίσης αποσπάσματα από το μυθιστόρημα με ερωτήσεις για συζήτηση.
Το βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιδέα για ένα τέτοιο «αστυνομικό» που σε βάζει σε τόσες πολλές σκέψεις.

Το διάβασα στην αγγλική του έκδοση
Gillian Flynn (2007) Sharp Objects. London: Phoenix (Orion Books)
τιμή €11,00 (6,99 λίρες)


Πρώτη έκδοση στην Αμερική, από την
Three Rivers Press
ISBN: 978-0-307-34155-6
τιμή: $18.00

Το βιβλίο κυκλοφορεί πλέον και στα ελληνικά:
ΤΖΙΛΙΑΝ ΦΛΙΝ ΑΙΧΜΗΡΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
εκδόσεις Μεταίχμιο
μετάφραση. Γωγώ Αρβανίτη σελ.369, €22

(Η φωτογραφία της συγγραφέως από την ιστοσελίδα
http://www.booklounge.ca/
για ανθρώπους που αγαπούν τα βιβλία,
ο επισκέπτης της μπορεί να διαβάσει τις πρώτες 40 σελίδες πολλών νέων εκδόσεων αμερικάνικων βιβλίων δωρεάν)

Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου 2008

A people's history of the United States




«... να προσπαθήσω να δημιουργήσω ένα νέο είδος ιστορίας. Μ’ αυτό εννοώ μια διαφορετική ιστορία από αυτή που έμαθα στο πανεπιστήμιο και κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών μου σπουδών, διαφορετική από την ιστορία που είδα στα βιβλία ιστορίας που δίνουμε στους μαθητές μας σ’ ολόκληρη τη χώρα.
... η πολιτική μου τοποθέτηση αναμφισβήτητα διαμορφώθηκε νωρίτερα, όταν μεγάλωνα σε μια οικογένεια μεταναστών εργατικής τάξης στη Νέα Υόρκη, όταν δούλευα ως εργάτης σε ναυπηγείο...
...Όταν έφτασε ο καιρός που δίδασκα και έγραφα, δεν είχα την παραμικρή αυταπάτη σχετικά με την «αντικειμενικότητα», αν αυτό σήμαινε πως έπρεπε να αποφύγω να έχω άποψη. Ήξερα πως κάθε ιστορικός (ή δημοσιογράφος , ή απλός αφηγητής ιστοριών) είναι αναγκασμένος να διαλέξει, από έναν απεριόριστο αριθμό γεγονότων, ποια να παρουσιάσει και ποια να παραλείψει....
... τα ταξικά συμφέροντα πάντοτε συγκαλύπτονται πίσω από το πέπλο που ονομάζεται «εθνικό συμφέρον»...
... γιατί να μην πω την ιστορία των πολέμων όχι από τη ματιά των στρατηγών και των διπλωματών αλλά από τη ματιά των απλών φαντάρων, των γονιών που μαθαίνουν το θάνατο του γιου τους στη μάχη, ή ακόμη και την άποψη του «εχθρού»;

Αυτά αναφέρει ο Howard Zinn στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου του, σε ένα επίλογο όπου εξηγεί γιατί έγραψε αυτή την ιστορία, όχι της πατρίδας του αλλά του λαού των Ηνωμένων Πολιτειών.

Καταλαβαίνετε λοιπόν πως αν διαβάσετε αυτό το βιβλίο θα εκπλαγείτε από το πόσο διαφορετικά θα σας φανούν πασίγνωστα ιστορικά γεγονότα όπως οι ανακαλύψεις του Κολόμβου, η Αμερικάνικη Επανάσταση, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Πόλεμος της Κορέας, ο Πόλεμος του Βιετνάμ, ή ακόμη και η προεδρεία του Μπίλ Κλίντον. Πολλά από αυτά θα τα δείτε με τελείως διαφορετικού τίτλους, που αντανακλούν τη στάση του μεγάλου Αμερικανού ιστορικού όσον αφορά στη συγγραφή ενός βιβλίου ιστορίας.
Έτσι, στο κεφάλαιο 18, π.χ. , "Η αδύνατη νίκη: Βιετνάμ", διαβάζουμε από την αρχή το αυτονόητο που συχνά αποκρύπτεται:
«Από το 1964 έως το 1972, το πλουσιότερο και ισχυρότερο έθνος στην ιστορία της ανθρωπότητας κατέβαλε κάθε προσπάθεια, με εξαίρεση τη χρήση πυρηνικών όπλων, να νικήσει ένα εθνικιστικό επαναστατικό κίνημα σε μια μικροσκοπική, αγροτική χώρα και απέτυχε.»
Στη συνέχεια μαθαίνουμε για τους ανελέητους βομβαρδισμούς, το τεράστιο μέγεθος της αμερικάνικης στρατιωτικής παρέμβασης, τους κρυφούς πολέμους στην Καμπότζη και Λάος, αλλά και το τεράστιο αντιπολεμικό κίνημα μέσα στις ΗΠΑ που έφτασε μέχρι στην άρνηση στράτευσης, τις καταλήψεις σχολών, τη μετανάστευση νέων που δεν ήθελαν να στρατευτούν μέχρι και τη λιποταξία φαντάρων και αξιωματικών!

Και όλα αυτά με άπειρες παραπομπές σε πλήθος διαφορετικών ιστορικών πηγών: αρχεία, ρεπορτάζ εφημερίδων, ιστορικά βιβλία ή και συνεντεύξεις των πρωταγωνιστών.

Μια συγκλονιστική ιστορία του λαού των ΗΠΑ από το 1492 μέχρι τις μέρες μας, που απλά δε θα χορταίνετε να διαβάζετε ξανά και ξανά!


Howard Zinn (2005) A people’s history of the United States. New York: Harper Perennial (Modern Classics)
ISBN-10 0-06-083865-5
ISBN-13 978-0-06-083865-2
σ 729 τιμή 19,24 ευρώ

Το βιβλίο κυκλοφορεί πλέον και στα ελληνικά:
Howard Zinn Ιστορία του λαού των Ηνωμένων Πολιτειών
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Αιώρα - 2008
ISBN: 960-7872-49-5
Σελίδες: 779 Τιμή εκδότη: 43,00€

Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2008

Έγκλημα στα παρασκήνια





Όταν η πρωταγωνίστρια του «Εθνικού», Ρόζα Βαργή, βρίσκεται δολοφονημένη στο καμαρίνι της, ο αστυνόμος Μπέκας έχει μπροστά του πολλούς υπόπτους (αφού η δολοφονηθείσα παραείχε πολλούς εχθρούς) και μια νεαρή ηθοποιό... που παραδέχεται πως αυτή ήταν η δολοφόνος.
Στη σκοτεινή αυτή υπόθεση μπλέκονται βιομήχανοι, άνθρωποι του θεάτρου, αλλά και δοσίλογοι από την εποχή της Κατοχής.
Μια δεύτερη δολοφονία, και μάλιστα αστυνομικού, εξαγριώνει τον Μπέκα και τον αναγκάζει να κινηθεί όσο μπορεί πιο γρήγορα.
Και φυσικά, όπως γίνεται στα καλά αστυνομικά, ο δολοφόνος δεν είναι αυτός που όλοι υποπτευόμαστε διαβάζοντας το μυθιστόρημα.



Γιάννης Μαρής (2008) Έγκλημα στα παρασκήνια.
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της 19/8/2008
σ. 207
ISBN 978-960-469-158-6

Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου 2008

Τα κορίτσια του ροζαρίου




Ο Κέβιν Μπερν, παλιά καραβάνα στο τμήμα ανθρωποκτονιών της Φιλαδέλφειας, έχει επιλύσει σχεδόν όλους τους φόνους που του ανατέθηκαν κατά τη διάρκειας της μακράς του θητείας στο αστυνομικό σώμα. Οι επιτυχίες του αυτές όμως είναι το μόνο θετικό στη ζωή του. Αλκοολικός, χρήστης ουσιών, βίαιος, χωρισμένος βέβαια από τη γυναίκα του, έχει περιορίσει τα ενδιαφέροντά του αποκλειστικά στη δουλειά του.
Η τελευταία υπόθεση πάντως είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Ένας ανισόρροπος δολοφόνος σκοτώνει έφηβες κοπέλες, όλες μαθήτριες καθολικών σχολείων της πόλης, τις οποίες παρατάει νεκρές, γονατιστές, με τα χέρια δεμένα με μεταλλικό μπουλόνι σε στάση προσευχής. Δεν πρόκειται για σεξουαλικά εγκλήματα. Ο κατά συρροή δολοφόνος είναι ξεκάθαρα ένας ψυχωσικός φανατικός θρησκόληπτος.
Επί πλέον, ο Μπερν πρέπει να βοηθήσει και την καινούρια συνάδελφό του, Τζέσικα Μπαλζάνο, στην πρώτη της αποστολή στο αξιοζήλευτο για κάθε αστυνομικό τμήμα ανθρωποκτονιών, και να τη μυήσει στις τεχνικές που θα τους οδηγήσουν στη γρήγορη διαλεύκανση. Γιατί ο δολοφόνος δεν περιμένει. Και τα αθώα νεαρά του θύματα αυξάνονται συνεχώς...

Ο Μοντανάρι καταφέρνει να ξετυλίξει μια ιστορία που διαθέτει όλα τα στοιχεία ενός εξαιρετικού αστυνομικού: έξυπνους αστυνομικούς που παρατηρούν και την τελευταία λεπτομέρεια, δολοφόνο που δεν αφήνει σχεδόν κανένα ίχνος, και πολλούς υπόπτους που φαίνονται από πολλές ενδείξεις πως αυτοί θα πρέπει να διέπραξαν τα εγκλήματα. Βέβαια, το δολοφόνο δεν πρόκειται να τν ανακαλύψετε, αν δε διαβάσετε το βιβλίο μέχρι το τέλος.

Ο συγγραφέας φαίνεται πως μελέτησε σε βάθος τον τρόπο που εργάζονται οι επαγγελματίες αστυνομικοί, ιατροδικαστές και όλοι όσοι εμπλέκονται σε υποθέσεις ανθρωποκτονιών. Αυτό είναι ένα μεγάλο ατού του μυθιστορήματος γιατί αυξάνει κατακόρυφα το ενδιαφέρον του αναγνώστη με τις μύριες όσες λεπτομέρειες που αναφέρει.
Ενδιαφέρον επίσης είναι ο τρόπος που παρουσιάζει τους αστυνομικούς, με πολλές ανθρώπινες ανησυχίες, φόβους, ελπίδες και βάσανα. Χαρακτηριστικά, δείτε το κεφάλαιο 57, όπου περιγράφει την κηδεία του Τζίμι Πιούριφαϊ, του παλιόφιλου του Μπερν που ξεψύχησε στο νοσοκομείο.


Richard Montanari (2006) Τα κορίτσια του ροζαρίου. Αθήνα: Bell Best Seller (τεύχος 871) Χάρλεκιν Ελλάς Εκδοτική
Μετάφραση Σαμάνθας Κωνσταντέα
σ. 460
ISBN 960-450-871-7

Το βιβλίο κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 2005 από την Ballantine Books, θυγατρική της Random House.

Προσωπική ιστοσελίδα του συγγραφέα:
http://www.richardmontanari.com/

[Η ελληνική μετάφραση είναι αρκετά καλή και κυλάει στρωτά κατά την ανάγνωση, παρά τα λίγα γραμματικά λάθη και τις περισσότερες περιπτώσεις Greenglish που παρατήρησα. Μερικές από αυτές, πρόκειται για κατά λέξη μετάφραση αγγλικών ιδιωματισμών, που δυσκολεύουν αναπόφευκτα την κατανόηση του κειμένου.
Π.χ. σ. 146 «πεταλούδες στο στομάχι», σ. 145 «λιτανεία της φρίκης», σ. 147 «Ιρλανδέζικη γρατζουνιά», σ. 183 «παρά τη ρητορική που επέμενε πως...».
Η Χάρλεκιν διαθέτει και επιμελητή και διορθωτές, οι οποίοι θα έπρεπε να είχαν παρατηρήσει τις μικρές αυτές ατέλειες.]

Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου 2008

Το παιχνίδι της τυφλόμυγας




Όταν η Λόις Ρεντλ παρατάει τη βαρετή θέση της υπαλλήλου σε δικηγορικό γραφείο για την αξιοζήλευτη θέση της γραμματέως της κόμισσας Μόρον δε γνωρίζει πως το ανοδικό αυτό βήμα στην καριέρα της κρύβει θανάσιμους κινδύνους.
Από το πρώτο βράδυ κιόλας κινδυνεύει να σκοτωθεί με ένα ανεξήγητο τρόπο. Καταρρέει το μπαλκόνι μόλις βγει να απολαύσει τη θέα.
Ευτυχώς για αυτήν υπάρχει ένας φύλακας άγγελος, ο μυστικός αστυνομικός Μάικλ Ντορν που τη βοηθάει να λύσει τα μυστήρια που έχουν σχέση με την καταγωγή της και όσους επωφελούνται από την απόκρυψή της.


Edgar Wallace (2008) Το παιχνίδι της τυφλόμυγας.
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής 24/8/2008
ISBN 978-960-469-152-4
Το βιβλίο είχε εκδοθεί στα ελληνικά, σε μετάφραση της Τούλας Λουκάτου, από τις εκδόσεις Λυχνάρι το 1987.
Πρώτη έκδοση στα αγγλικά το 1925, με τίτλο The strange countess.
Tο αστυνομικό αυτό μυθιστόρημα (ένα από τα 175 που έγραψε ο πολυγραφότατος Richard Horatio Edgar Wallace, 1875-1932) γυρίστηκε ταινία από την Rialto Film το 1961, με τίτλο Die seltsame Gräfin σε σκηνοθεσία του Josef von Báky

Λεπτομέρειες για την ταινία στην ιστοσελίδα
http://www.imdb.com/title/tt0055429/

Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2008

Αυστηρώς προσωπικό




Μια τρελοπαρέα πλουσιόπαιδων γλεντοκοπά όλο το βράδυ και μετά καταλήγει στη γκαρσονιέρα ενός απ’ αυτούς. Η συζήτηση έρχεται στη δύναμη που έχει το χρήμα, και τότε ο ιδιοκτήτης της τους προκαλεί σε στοίχημα πως μπορεί να τους το αποδείξει. Θα στείλει γράμμα σε πέντε τελείως διαφορετικής κοινωνικής τάξης άτομα και θα τους καλέσει να συγκεντρωθούν σε κάποιο σημείο στην Αττική.... για να εισπράξουν δήθεν δέκα εκατομμύρια. Είναι σίγουρος πως όλοι τους θα τσιμπήσουν το δόλωμα, παρ’ ότι δεν περιμένουν από πουθενά ένα τόσο τεράστιο ποσό.
Όμως στο σημείο της συνάντησης, όπου όντως καταφθάνουν τα πέντε αυτά άτομα, αντί για τα χρήματα αντικρίζουν ένα πτώμα! Και δυστυχώς μετά από λίγες ημέρες ακολουθεί και δεύτερη δολοφονία.
Το αστυνομικό αφήγημα φέρει τον τίτλο «Αυστηρώς προσωπικό», αλλά όταν το τελειώσετε, θα συμφωνήσετε πως θα του ταίριαζε καλύτερα ο τίτλος «Το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται»...


Γιάννης Μαρής (2008) Αυστηρώς προσωπικό.
Ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της 21/8/2008

σ. 168
ISBN 978-960-469-158-6


η βιογραφία του Γιάννη Μαρή στην ιστοσελίδα
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%AE%CF%82

Οι «ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα», η τηλεοπτική σειρά που είναι βασισμένη στις αστυνομικές ιστορίες του Γιάννη Μαρή, με τους Ιεροκλή Μιχαηλίδη, Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη & Πηνελόπη Αναστασοπούλου στην ιστοσελίδα
http://hellas-movies.com/seires/mpekas.html

Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου 2008

Η Μαρία των Μογγόλων




«Εγώ είμαι η Μαριάννα Κορομηλά, δευτερότοκο παιδί του Αθηναίου δημοσιογράφου Λάμπρου Κορομηλά…». «Εκείνη είναι η Μαρία Κομνηνή Παλαιολογίνα Διπλοβατάτζινα, κόρη του στρατηγού και μετέπειτα αυτοκράτορα Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου...».

Αν αγοράσετε τη «Μαρία των Μογγόλων» περιμένοντας να διαβάσετε ιστορικό μυθιστόρημα, ξεχάστε το. Η Μαριάννα Κορομηλά απλώς παίρνει αφορμή από τη βυζαντινή πριγκίπισσα για να γράψει τη δική της βιογραφία, τα ταξίδια της στην Ανατολή, τα αγαπημένα της βιβλία και τις σπουδές της.
Όσο για την Κομνηνή, και τη βυζαντινή ιστορία, η συγγραφέας υποπίπτει τελικά στα σφάλματα που η ίδια λέει πως θα ήθελε να αποφύγει: την προέκταση υποκειμενικών απόψεων και βιωμάτων, τις αυθαίρετες συσχετίσεις, τα ατεκμηρίωτα κοινωνιολογικά συμπεράσματα και τις εξιδανικευμένες εικόνες για πριγκίπισσες, αυτοκράτορες και μουσουλμάνους χατμάνους.
Αλλά πάλι, είπαμε το βιβλίο δεν είναι ιστορία. Διαβάζεται πολύ εύκολα και είναι ενδιαφέρον ως μια απόπειρα αυτοβιογραφίας.

Το βιβλίο έγινε best seller, και στην τέταρτη ανατύπωση του, το Μάη του 2008 (η πρώτη έγινε το Φεβρουάριο 2008) είχε φτάσει στη 12η χιλιάδα.

Μαριάννα Κορομηλά (2008) Η Μαρία των Μογγόλων. Αθήνα: Πατάκης.
Το έβδομο βιβλίο στη σειρά «Η κουζίνα του ιστορικού, που επιμελείται ο Μισέλ Φάις.


Tο βιβλίο,

Georgii Pachymeris
De Michaele et Andronico Palæologis libri tredecim
Bonnae Impensis Ed. Weberis 1835
Των George Pachymeres, Immanuel Bekker, Pierre Poussines
Εκδόθηκε από Weber, 1835
Item notes: v.36 (v.1)
Πρωτότυπο από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια
Ψηφιοποιήθηκε από την Google στις 29 Ιαν. 2007

στο οποίο βασίζει η Κορομηλά, μερικές από τις πληροφορίες της περί της Μαρίας των Μογγόλων
μπορείτε να το διαβάσετε :

http://books.google.gr/books?hl=el&id=8QcbAAAAIAAJ&dq=georgii+pachymeris&printsec=frontcover&source=web&ots=tWJKkTdptr&sig=5pM-pG109rm5UWIdZpZaCyoI_Jw&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPP7,M1

Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2008

Second Variety




Ομολογουμένως ήταν μια εμπειρία να διαβάζω ένα δυο διηγήματα του Philip K. Dick κάθε βράδυ στις διακοπές. Επειδή τριγύρω δεν υπήρχαν άλλα σπίτια, ακουγόταν μόνο κάποιο αυτοκίνητο που περνούσε αραιά και που, ή οι περίεργοι ήχοι της νύχτας στην εξοχή, μια γάτα που νιαούριζε, κάποιο κοκόρι, ή ακόμη και οι νυχτερίδες που κυνηγούσαν ποντίκια. Αν προσθέσεις και τα διάφορα έντομα που τα τραβούσε το φως της λάμπας μου στο μπαλκόνι, η ατμόσφαιρα ήταν ότι έπρεπε για επιστημονική φαντασία και δη τύπου δυστοπίας όπως μόνον ο Φίλιπ Ντικ μπορεί να δημιουργήσει.

Στη συλλογή που διάβασα, το τελευταίο διήγημα ήταν η «Δεύτερη Ποικιλία» που είχε εκδοθεί για πρώτη φορά το 1953 στο περιοδικό Space Science Fiction. Πρόκειται για το διήγημα που ενέπνευσε το σκηνοθέτη Christian Duguay να γυρίσει την ταινία Screamers το 1995. Αρκετά διαφορετική από το πραγματικό διήγημα, αλλά εδώ ας περιοριστώ καλύτερα στο διήγημα.

Στη «Δεύτερη Ποικιλία», η γη έχει σχεδόν ολοκληρωτικά καταστραφεί μετά από ένα ολέθριο παγκόσμιο πόλεμο μεταξύ των Ηνωμένων Εθνών (που έχασαν) και της Ρωσίας (που νίκησε). Τα Ηνωμένα Έθνη αναγκάζονται να αποικήσουν τη σελήνη, όπου εγκαθιστούν το στρατηγείο τους, ενώ οι κυρίαρχοι της γης Ρώσοι προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον νέο κίνδυνο. Πρόκειται για το νέο όπλο των Ηνωμένων Εθνών, τα «αρπακτικά νύχια», εξελιγμένα δολοφονικά ρομπότ που τους εξοντώνουν συστηματικά.
Ποιος τελικά είναι ο νικητής και ποιος ο ηττημένος σ’ αυτή την ιστορική εξέλιξη; Τώρα μάλιστα που τα αυτο-αναπαραγωμένα ρομπότ θέλουν να κυριαρχήσουν τα ίδια και όχι απλώς να εξοντώνουν Ρώσους;
Ο Ντικ πάντως αφήνει μια αμυδρή ακτίνα ελπίδας να τρεμοφέξει στην τελευταία παράγραφο του διηγήματος.



Το διήγημα περιέχεται στο βιβλίο
Dick, P. (1987) The Philip K. Dick Reader. New York: Citadel Press.
που περιέχει τα εξής διηγήματα:
"Fair Game" 1959
"The Hanging Stranger" 1953
"The Eyes Have It" 1953
"The Golden Man" 1954
"The Turning Wheel" 1954
"The Last of the Masters" 1954
"The Father-thing" 1954
"Strange Eden" 1954
"Tony and the Beetles" 1954
"Null-O" 1958
"To Serve the Master" 1956
"Exhibit Piece" 1954
"The Crawlers" 1954
"Sales Pitch" 1954
"Shell Game" 1954
"Upon the Dull Earth" 1954
"Foster, You're Dead!" 1955
"Pay for the Printer" 1956
"War Veteran" 1955
"The Chromium Fence" 1955
"We Can Remember It for You Wholesale" 1966
"The Minority Report" 1956
Paycheck 1953
"Second Variety" 1953

Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2008

Αυτόπτης μάρτυς



Ο διάσημος δημοσιογράφος Μακρής μαθαίνει, με την άφιξή του στην Ελλάδα, πως ο προστατευόμενός του «μαθητής» στη δημοσιογραφία αυτοκτόνησε προ ημερών στη Θεσσαλονίκη. Τρεις αυτόπτες μάρτυρες τον είδαν να πέφτει από ένα γκρεμό και να πνίγεται στη θάλασσα. Έτσι η υπόθεση έχει κλείσει για την αστυνομία, όχι όμως για τον Μακρή, διότι τυχαίνει να έχει λάβει γραμμα από τον «μικρό», στο οποί του εκμυστηρεύεται πως βρίσκεται στα πρόθυρα μιας συνταρακτικής δημοσιογραφικής αποκάλυψης και είναι πολύ χαρούμενος... Μια μέρα πριν την αυτοκτονία του;;;
Όταν το ίδιο γεγονός επιβεβαιώνεται και από την ερωμένη του νεαρού δήθεν αυτόχειρα, ο Μακρής ταξιδεύει στη συμπρωτεύουσα για να διαλευκάνει τη δολοφονία.

Άλλο ένα αστυνομικό αφήγημα από τον Έλληνα μετρ του είδους, Γιάννη Μαρή, που δε θα αφήσετε από τα χέρια σας, αν δε διαβάσετε και την τελευταία του σελίδα.

Γιάννης Μαρής (2008) Αυτόπτης μάρτυς.
ISBN 978-960-469-162-3
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της 23/8/2008

Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου 2008

Επικίνδυνο καλοκαίρι



Ο σεβάσμιος καθηγητής και μεγαλοδικηγόρος Ανδρέας Λαμπρινός χτυπάει με το αυτοκίνητό τουμια κοπέλα καθώς πηγαίνει στο εξοχικό του στην Κηφισιά. Τα χάνει και την φιλοξενεί για μια νύχτα εκεί μέχρι να συνέλθει και έτσι μπλέκεται σε μια απίστευτη περιπέτεια. Για πρώτη φορά, η καλοκουρδισμένη ρουτινιάρικη ζωή του αναστατώνεται από την ομορφιά της νέας αυτής κοπέλας που του συστήνεται ως Ρέα. Είναι δυνατόν ο αξιότιμος αυτός καθηγητής να ερωτευτεί για πρώτη φορά στη ζωή του στα πενήντα του και να ανατινάξει στον αέρα την οικογένειά του;
Ο συγγραφέας, Γιάννης Μαρής, μιλώντας μάλλον δια στόματος του ήρωα του, του φτωχού πλην όμως εντίμου αστυνόμου Μπέκα, πάντα απορεί με τα χούγια της υψηλής κοινωνίας, η οποία του προκαλεί τέτοια εντύπωση, ίσως και ζήλεια.
Ο πλούτος που αγοράζει ζιγκολό, η πιτσιρίκα που έχει γεννηθεί με το χρυσό κουταλάκι στο στόμα και δεν ανέχεται να τις αρνούνται το οτιδήποτε, ο ευυπόληπτος καθηγητής νομικής που ξετρελαίνεται με τη μικρούλα και συμπεριφέρεται σα μαθητούδι και φυσικά οι μυστηριώδεις εξαφανίσεις και οι θάνατοι. Όλα αυτά βέβαια τα πρόσωπα είναι τα κομματάκια ενός παζλ που ο αστυνόμος πρέπει να λύσει για να εξιχνιάσει τα μυστήρια αυτής της υπόθεσης.



Γιάννης Μαρής (2008) Επικίνδυνο καλοκαίρι.
ISBN 978-960-469-159-3
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της 20/8/2008

Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2008

Snow




Ο αφηγητής, ονόματι Κα, ένας ποιητής, εξόριστος στη Γερμανία για πολιτικούς λόγους που διάγει έναν κάπως μονήρη βίο, επιστρέφει για την κηδεία της μητέρας του στην Πόλη, όπου αναλαμβάνει μια δημοσιογραφική αποστολή για μια κεμαλική εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας. Να ερευνήσει τις αιτίες που οδηγούν κάποιες νέες γυναίκες στα βάθη της Ανατολίας στην αυτοκτονία. Υπάρχει όμως για τον Κα και ένα άλλο τελείως προσωπικό κίνητρο γι’ αυτό το ταξίδι. Στο μακρινό Καρς, κοντά στα σύνορα με την Αρμενία, μένει η παλιά συμφοιτήτριά του, η Ιπέκ, την οποία ερωτεύεται τρελά. Ενώ προσπαθεί να καταλάβει το τι ακριβώς συμβαίνει (τόσο στην περιοχή με τη σύγκρουση κεμαλικών – φανατικών μουσουλμάνων όσο και με το κρυφό αντικείμενο του πόθου του), ο ονειροπαρμένος Κα τριγυρνά τους δρόμους του Καρς και βρίσκει ευκαιρίες για έμπνευση ώστε να γράψει ποιήματα! Εν τω μεταξύ κηρύσσεται στρατιωτικός νόμος στην περιοχή (η οποία είναι ταυτόχρονα αποκλεισμένη εξ αιτίας φοβερών χιονοπτώσεων) λόγω των συγκρούσεων μεταξύ των κρατικών υπηρεσιών και των μουσουλμάνων. Οι αρχές (αστυνομία, στρατός, η περιβόητη υπηρεσία ασφαλείας ΜΙΤ και οι συνεργαζόμενοι παρακρατικοί τραμπούκοι) συμπεριφέρονται σε οποιοδήποτε αντιφρονούντα σαν στρατός κατοχής και καταφεύγουν σε ανοιχτή τρομοκρατία: προβοκάτσιες, απαγόρευση της κυκλοφορίας, βασανισμοί, εκτελέσεις.
Καλώς ήλθατε στην τουρκική «δημοκρατία» του 2000!

Το μυθιστόρημα δεν είναι απλώς ένα ανάγνωσμα για όσους θέλουν να πάρουν μια γεύση της πραγματικής Τουρκίας πίσω από την δυτική πρόσοψη που το καθεστώς προσπαθεί να πουλήσει στη Δύση, αλλά και ένα ένα ρομαντικό, ερωτικό, αλλά και βαθύτατα πολιτικό μυθιστόρημα από τον νομπελούχο Orhan Pamuk, ο οποίος διατείνεται πάντως πως ΔΕΝ είναι πολιτικός συγγραφέας. Και όμως τα θέματα του βιβλίου του είναι οπωσδήποτε πολιτικά: ο μουσουλμανικός φονταμενταλισμός, ο δυτικός εκμοντερνισμός, οι αθλιότατες συνθήκες ζωής στην Ανατολία και ... η δημοκρατία. Α λα τούρκα φυσικά.

Το βιβλίο κρατά έντονο το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι την τελευταία του σελίδα, καθώς η μία ανατροπή διαδέχεται την άλλη.


Orhan Pamuk (2004) Snow. London: Faber and Faber
μεταφρασμένο από τα τουρκικά από την Maureen Freely
ISBN 978-0-571-22299-5
(τιμή, με την έκπτωση, από τον Παπασωτηρίου 8,80 ευρώ)

Το βιβλίο (με τίτλο Kar) εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο İletişim της Κωνσταντινούπολης το 2002, και είναι αφιερωμένο στην κόρη του Rüya (το όνομα της οποίας σημαίνει «όνειρο»).

Στα ελληνικά εκδόθηκε το 2007, από τις εκδόσεις Ωκεανίδα, σε μετάφραση της Στέλλας Βρετού.
http://the.greekbooks.net/pdf/xioni.pdf

Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2008

Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα



Ο πάμπλουτος Τιμόθεος Κώνστας, πεθαίνει μετά από ισχυρή δόση υπνωτικών χαπιών. Πρόκειται αλήθεια για λάθος, αυτοκτονία, απλή καρδιακή προσβολή ή προσχεδιασμένο έγκλημα;
Τι ρόλο παίζουν σ΄ αυτό το μυστήριο η τριαντάρα καλλονή σύζυγός του, ο θηλυπρεπής ξάδελφος, ο επιστήθιος δικηγόρος του θύματος και ο αλλόκοτος κύριος Δημόδικος;
Τι γνωρίζει αλήθεια η αστυνομία για την οργάνωση που διακινούσε τις κλεμμένες περιουσίες των Εβραίων στην Κατοχή; Μήπως ήταν μπλεγμένος σ΄αυτήν και ο Τιμόθεος Κώνστας;
Ο αστυνόμος Μπέκας αναλαμβάνει την υπόθεση, γεύεται πρόσκαιρα τη μεγάλη ζωή, αν και δεν μπορεί να τη χαρεί σ΄όλο της το μέγεθος, μιας και όλα αυτά, πολυτελείς βίλες, χλιδάτα ξενοδοχεία κτλ. αποτελούν γι΄ αυτόν απλά αντικείμενα της δουλειάς του που είναι η εξιχνίαση του εγκλήματος.

Γιάννης Μαρής (2008) Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα.
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ της 15/8/2008
ISBN 978-960-469-157-9

Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου 2008

The Septembers of Shiraz



Ο έμπορος πολυτίμων λίθων Ισαάκ Αμίν διαθέτει το χειρότερο προφίλ μετά την πτώση του δικτατορικού καθεστώτος του Σάχη στην Περσία: είναι εβραϊκής καταγωγής και αρκετά πλούσιος. Μια ωραία πρωία συλλαμβάνεται ως πράκτορας των Ισραϊλινών (τυγχάνει βλέπετε να έχει και συγγενείς στο Ισραήλ) και οδηγείται στις διαβόητες φυλακές Εβίν, τις οποίες παλιά χρησιμοποιούσε η Σαβάκ (η μυστική υπηρεσία του Σάχη) και τώρα ανέλαβαν οι Φρουροί της Επανάστασης για να τυραννήσουν τους δικούς τους αντιπάλους. Ο Μοχσέν, ο ανακριτής του Ισαάκ, τον βασανίζει στα ίδια κελιά όπου και ο ίδιος είχε βασανιστεί επί Σάχη!
Ο Ισαάκ δε χάνει μόνο την ελευθερία του. Η οικογένειά του ούτε που ξέρει που βρίσκεται, ο γιος του που σπουδάζει στη Νέα Υόρκη χάνει κάθε επαφή μαζί του και στο τέλος χάνει και όλη του σχεδόν την περιουσία από τους αδηφάγους θεματοφύλακες του «επαναστατικού» καθεστώτος.
Καλώς ήλθατε στον εφιάλτη που λέγεται Ιράν τη δεκαετίας του 1980.
Όποιος εθεωρείτο φιλομοναρχικός, κομμουνιστής, «δυτικόφρων» ή απλώς φορούσε τα λάθος ρούχα ή άκουγε «παρακμιακή» μουσική μπορούσε οποιαδήποτε στιγμή να συλληφθεί και να υποστεί βασανιστήρια ή ακόμη και να εκτελεστεί.
Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για την ιστορία μιας οικογένειας που προσπαθεί να γλιτώσει από το σκοταδιστικό καθεστώς των μουλάδων, γραμμένο από την Dalia Sofer,η οικογένεια της οποίας αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα της το 1982, επειδή έζησε παρόμοιες εμπειρίες με αυτές του Ισαάκ.


Dalia Sofer (2008) The Septembers of Shiraz. London: Picador
ISBN 978-0-330-45697-5
(Το βιλίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2007 από την Ecco Books (HarperCollins, New York)

Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2008

Περιπέτεια στο Άγιο Όρος



Ένας τραπεζικός υπαλληλάκος δέχεται μια αποστολή διεκπεραίωσης ενός εγγράφου, μια απλή αγγαρεία κλητήρα με άλλα λόγια, η οποία όμως του προσφέρει ένα ταξίδι στην ιερή πολιτεία, αλλά κυρίως τον βγάζει από τη ρουτίνα της δουλειάς πίσω από τον γκισέ, από την καθημερινότητά του δηλαδή, «όπου δε συμβαίνει τίποτε και όλα είναι ήσυχα... όπου ξέρεις πως σήμερα γίνονται αυτά που έγιναν χθες και αύριο θα ξαναγίνουν αυτά που έγιναν σήμερα.» (σ. 226)
Αυτό το ταξίδι τον ρίχνει σε μια περιπέτεια που περιλαμβάνει έναν αμύθητο θησαυρό που είχε χαθεί, αρχαιοκάπηλους συνεργάτες των κατακτητών στην Κατοχή που σήμερα έγιναν ευυπόληπτοι πολίτες, ξένους τυχοδιώκτες, απατημένους συζύγους, έναν ηγούμενο που ξέρει περισσότερα από όσα δείχνει, χωροφύλακες και λοιπές τοπικές αρχές.
Ο αστυνόμος Μπέκας δεν παίρνει μέρος σ’ αυτή την ιστορία, αλλά ο συγγραφέας Γιάννης Μαρής καταφέρνει να μας κρατά σε αγωνία, καθώς εμείς ξεφυλλίζουμε το βιβλίο σελίδα σελίδα προσπαθώντας να ξεχάσουμε και τη δική μας ρουτινιάρικη ζωή και να μεταμορφωθούμε για λίγο σε μεγάλο αστυνομικό λαγωνικό.

Γιάννης Μαρής (2008) Περιπέτεια στο Άγιο Όρος.
ISBN 978-960-469-156-2
ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ 14/8/2008

Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2008

The virgin suicides



Αν νομίσετε πως πρόκειται για αστυνομικό ή τρόμου, ξεχάστε το!
Το πρωτόλειο μυθιστόρημα του Aμερικανού συγγραφέα (ελληνικής καταγωγής από την Προύσσα της Μ. Ασίας) Jeffrey Eugenides, είναι ουσιαστικά η δραματική βιογραφία πέντε εφήβων κοριτσιών, της ίδιας οικογενείας, που αυτοκτονούν όλες τους, αν και με διαφορετικό τρόπο. Για τη σύντομη ζωή τους μέσα σε μια ακατανόητη υστερία απαγορεύσεων, τις εφηβικές τους τρέλες, και την καθημερινότητα σε μια μικροαστική κωμόπολη των Ηνωμένων Πολιτειών μαθαίνουμε από τα αγόρια - αφηγητές του μυθιστορήματος -σε πρώτο πρόσωπο πληθυντικού- που έχουν ερωτευτεί τα κορίτσια και προσπαθούν να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία γι’ αυτές από το σπίτι τους, τη συμπεριφορά τους στο σχολείο, αλλά και τη μυστική παρακολούθηση που έκαναν τις τελευταίες ημέρες της ζωής τους.
Ένα βιβλίο χωρίς αγωνία, σχεδόν χωρίς πλοκή, σαν σκέτα αποσπάσματα από σελίδες ημερολογίου, που όμως δε γίνεται να το αφήσεις από τα χέρια σου!
Ένα αφήγημα, γροθιά στο στομάχι, γραμμένο στη μοναδική γλώσσα του συγγραφέα.
Γίνεται αλήθεια ένας καλλιτέχνης του λόγου να διαμορφώσει τόσο προσωπικό στιλ από το πρώτο του έργο; Όσοι διαβάσουν το βιβλίο στο πρωτότυπο, θα συμφωνήσουν νομίζω μαζί μου πως φυσικά και γίνεται αν είσαι συγγραφέας του διαμετρήματος του Jeffrey Eugenides.
Απλά, μην το χάσετε!

Jeffrey Eugenides (2002) The virgin suicides. London: Bloomsbury

Το βιβλίο πρωτοκυκλοφόρησε στα αγγλικά το 1993. Στα ελληνικά εκδόθηκε το 2005 από τις εκδόσεις LIBRO σε μετάφρση της Έφης Καλλιφατίδη με τίτλο «ΑΥΤΟΧΕΙΡΕΣ ΠΑΡΘΕΝΟΙ».
Γυρίστηκε και ταινία σε σκηνοθεσία της Sofia Coppola, το 1999.

Διαβάστε επίσης την κριτική στην εφημερίδα Die Zeit
στη διεύθυνση
http://www.zeit.de/2004/22/L-Eugenides